Skiftet til skivebremser
Når du har skiftet til skivebremser, er det vigtigt at huske på, at bremseklodserne skal udskiftes regelmæssigt for at opretholde optimal ydeevne. Mens de nye skrivebremser kan virke overvældende for mange, er det faktisk ret let at lære at vedligeholde bremseklodserne, og det kan spare dig penge på lang sigt.
Siden materialet på bremseklodserne er meget tyndere end på fælgbremser, kan det være svært at sige, hvor meget liv der er tilbage i dem. Normalt vil hver bremseklods have omkring 2 mm materiale, når de er nye, og når dette falder til omkring 0,6 mm eller omkring 70% af det oprindelige materiale, er det tid til at udskifte klodserne.
En god indikator for klodsens slid er returfjederen, som er omkring 0,5 mm tyk. Det er vigtigt at kontrollere, at klodsslid er ens på begge sider af bremseskiven, samt for-til-bag, da en kaliber eller dens monteringspunkter, der ikke er perfekt justeret, kan forårsage ujævn og accelereret slitage.
En anden vigtig ting at huske er, at det hydrauliske system normalt kun er designet til at fungere korrekt med så lidt som 0,4 mm klodsmateriale tilbage pr. side. Når klodserne slides ned til dette punkt, vil bremsegrebet og stemplerne ikke længere være i stand til at aktivere klodsen tilstrækkeligt, hvilket betyder, at det er tid til at udskifte klodserne.
Bremseklodser kan også blive forurenet og miste deres evne til at skabe friktion, hvilket betyder, at bremserne vil føles som om de fungerer korrekt, men ikke er i stand til at stoppe cyklen effektivt. Dette kan skyldes brug af forkerte rengøringsmidler, når man vasker sin cykel, eller grus, der kan samle sig på klodserne. Hvis klodserne er forurenet, kan det være svært at genoprette dem, og det er ofte nødvendigt at udskifte dem.
Ved at holde øje med dine bremseklodser og udskifte dem regelmæssigt, kan du opretholde en høj ydeevne og sikkerhed på din cykel.
At vælge den rigtige bremseklods
At vælge den korrekte bremseklods til dit system kan være den sværeste del af hele jobbet. Hver bremsekaliber har en specifik form, hvilket betyder, at der er mange bremseklodser på markedet. Der er normalt også et par muligheder for typen af bremseklods-materialer og bagplader. Shimano tilbyder to bremseklods-materialer - resin og metallic. Resin er det mest almindelige til landevejsbrug og er mere støjsvagt, mens det også resulterer i mindre bremsestøv. Metallic er mere almindeligt i off-road anvendelser og er mere abrasiv, hvilket kan føre til mere støj. Metallic bremseklodser er heller ikke kompatible med alle rotor-typer, så tjek specifikationerne for den rotor, du bruger.
Shimano tilbyder bagplader i legering og rustfrit stål, såvel som med eller uden kølefiner til at sprede varmen. Ligesom Shimano tilbyder SRAM også to bremsematerialer - organisk og sintret. De kommer også i legering eller stål backing. Organiske bremseklodser er mere støjsvage med bedre indledende bid og modulation, mens sintrede er mere konsistente under tung bremsning eller våde forhold. Campagnolo tilbyder i øjeblikket kun én stil af bremseklods, der er en organisk forbindelse med stålbacking. De har en indbygget slidindikator, og i stedet for en returfjeder udføres bremseklodsens retur af et magnetisk system i kaliberstempel. Også unikt for Campagnolo er en speciel metalplade placeret mellem bremseklodsen og kaliberstempel, der siges at dæmpe vibrationerne under bremsning.
Der er masser af eftermarkedsbrands - Galfer, Swissstop, Kool-Stop, Jagwire, Alligator og flere - der tilbyder bremseklodser, der passer til alle systemerne. Nogle hævder, at de giver bedre bremsning under specifikke forhold eller lettere vægt, mens andre bare tilbyder en økonomisk pris.
Hvordan skifter man klodserne
-
Udskiftning af bremseklodser er forholdsvis nemt og begynder med at fjerne hjulet fra cyklen. Sørg for, at når hjulene er fjernet, at du ikke aktiverer bremsene. Hvis det sker, kan dette resultere i forlængelse af stemplerne ud over dens designede funktionsgrænse og kan forårsage skade på kolbepakninger.
-
Derefter skal du manuelt skubbe stemplerne tilbage, da de sandsynligvis har justeret sig automatisk over tid for at kompensere for slid på klodsen. Du kan gøre dette med de gamle bremseklodser i eller ude.
Hvis alt, hvad du har, er en fladskruetrækker, efterlader du klodserne i og udnytter skruetrækkeren mod det slidte klodsmateriale og bagpladen på hver side. Dette kan beskadige resterende klodsmateriale, så sørg for, at du har en udskiftning.
Den foretrukne metode er at bruge et plastik dækjern mod stemplet, efter at du har fjernet klodserne.
- Fjern bremseklodserne fra bremsekaliberen. Dette begynder med sikkerhedspinden, der vil variere i design på hvert system. Disse går normalt gennem bagpladen på hver klods og enten tråder til bremsekaliberen eller har en slags låseklips, der sikrer klodserne fra at falde ud af bremsekaliberkroppen. Træk derefter blot klodserne ud af bremsekaliberen.
Husk, hvis du ikke allerede har skubbet stemplerne tilbage i bremsekaliberen manuelt, er det på tide at gøre det med noget mindre abrasivt som en plastikdækjern.
-
Rengør bremsekaliberen og det omgivende område, så det er fri for snavs, grus og bremsestøv. Isopropylalkohol fungerer her, men sæbevand fungerer også.
-
Nu er det tid til at installere nye bremseklodser. Det er vigtigt, at du ikke rører bremseklodsernes materiale, da det kan forurene dem. For Shimano og SRAM bremseklodser, skal du placere tilbagetrækningsfjederen mellem bremseklodserne, og derefter med to fingre klemme på ydersiden af hver bagplade og skubbe dem ind i bremsekaliperen som en samlet enhed. Forsøg ikke at indsætte dem en ad gangen. For Campy er der ingen fjeder, så placér bremseklodserne sammen, materiale mod materiale, og skub det ind. Det magnetiske system vil fastgøre sig til bremseklodsen, når den er på plads.
For alle systemer skal du kontrollere bagpladen for markeringer for at sikre, at du har den korrekte bremseklods på den korrekte side af bremsekaliperen. De fleste bremseklodser vil ikke passe korrekt, hvis de installeres baglæns. Geninstaller sikkerhedspinden, og hvis dine nye bremseklodser kom med nye hardware, skal du bruge det, så længe det passer til det, du fjernede.
Nogle Shimano bremseklodser leveres med en split-pin i stedet for circlips. Jeg foretrækker circlips, men hvis du skal bruge split-pinnen, skal du sørge for at bøje den lidt længere hale, så den ikke glider ud. -
Nu skal du geninstallere hjulet og sørge for, at bremsekaliperen med de nye bremseklodser er centreret med en jævn afstand på hver side. Pump nu bremsehåndtaget et par gange. Dette vil nulstille bremseklodserne til den korrekte afstand fra rotoren.
-
Det sidste trin er det vigtigste og ofte oversete. Før du tester dine nye bremseklodser, skal du udføre en indkørselsprocedure for at opnå optimal ydeevne. Accelerer cyklen til en moderat hastighed, og påfør derefter bremserne kraftigt, indtil du går. Prøv at blive siddende, mens du påfører bremserne. Gentag denne proces et par gange.
Accelerer derefter cyklen til en højere hastighed, og påfør bremserne, indtil du går. Gentag denne proces et par gange mere. Det er vigtigt, at du under denne proces aldrig stopper fuldstændigt eller låser hjulene på noget tidspunkt. At stoppe fuldstændigt forårsager en opbygning af bremseklodsmateriale på ét sted, der kan føre til pulserende og støjende bremser.
Når du alligevel er i gang med at gennemgå cyklen, så tag da lige et kig på vores 6 tips til klargøring af din cykel.