Tubeless eller clincher - forskelle, fordele og ulemper

Tubeless eller clincher - forskelle, fordele og ulemper

Tubeless

Tubeless er en ny trend inden for cykelverdenen, som bliver valgt af stadig flere cyklister, uanset om det er til landevej, mountainbike eller gravelcykling. I nogle år har tubeless været normen inden for mountainbike-fælge, men nu har tubeless også fået fodfæste i gravelcykling. På grund af de mange fordele, som er blevet velkendte, er der en stigende interesse for at bruge tubeless også på landevejshjul.

Konceptet bygger på at fylde et særligt væske kaldet tubeless sealant inde i dækket, der har til formål at tætte små huller og punkteringer, når man cykler. Væsken bevæger sig rundt i fælgen og lukker hurtigt hullet, hvilket betyder, at man ikke behøver at stoppe og skifte slange. Dette kan give en mere sikker og glidende cykelopplevelse, da man ikke risikerer at få en punktering, som ville stoppe ens cykeltur.

Det skal dog bemærkes, at tubeless væsken har en begrænset holdbarhed, som varierer mellem 2-4 måneder, afhængigt af producenten og typen. Skiftet af væsken kan dog foregå nemt ved at skrue ventilhovedet af og påføre den angivne mængde væske.

Det er værd at nævne, at monteringen af et tubeless dæk kan være en smule mere kompleks end traditionelle slange-dæk, så det kan være en fordel at få hjælp fra en erfaren cykelmekaniker. For at montere et tubeless dæk, skal man have adgang til tubeless tape, ventiler og selvfølgelig et tubeless dæk.

Alt i alt er tubeless en avanceret teknologi, der kan give en mere sikker og problemfri cykelopplevelse, men det kræver også en smule ekstra opmærksomhed og vedligeholdelse.

Clincher

Clincher, også kendt som dæk- og slangefælg, er en fælgtype, hvor du kører med både dæk og slange. Du har frit valg mellem et bredt udvalg af clincher dæk og slangetyper, hver med deres unikke egenskaber, såsom slidstyrke, punkteringsbeskyttelse, design, mærker og meget mere. Clincher er stadig den mest almindelige fælgtype på landevejcykler, men på mountainbikes og gravelbikes er der en stigende tendens til at vælge tubeless i stedet for clincher.

 

Vi lavet en liste med fordele og ulemper ved både tubeless og clincher (dæk og slange).

Tubeless dæk:

Fordele:

  1. Lavere punkteringsrisiko: Uden en slange inde i dækket, er risikoen for punkteringer reduceret, da der ikke er nogen slange til at blive punkteret.
  2. Besparelse på vægt: Tubeless dæk er typisk lette, da der ikke er nogen slange til at øge vægten.
  3. Bedre dækprofil: Uden en slange, kan dækket fylde mere i fælgen, hvilket giver en bedre kontaktflade mellem dækket og vejen.
  4. Bedre dæklufttryk: Tubeless dæk giver dig mulighed for at opretholde et mere konstant dæklufttryk, da der ikke er en slange, der begrænser dækket.

Ulemper:

  1. Højere omkostninger: Tubeless dæk og fælge er typisk dyrere end traditionelle dæk med slange.
  2. Højere vedligeholdelsesomkostninger: Tubeless dæk kræver en speciel slags væske til at forsegle huller, som ikke er inkluderet i prisen.

Dæk med slange:

Fordele:

  1. Billigere: Dæk med slange er ofte billigere end tubeless dæk.
  2. Enklere vedligeholdelse: Du skal ikke bekymre dig om specialvæsker eller specielle vedligeholdelsesprocedurer for at opretholde dækket.
  3. Større udvalg: Der er et større udvalg af dæk og slange tilgængelige, da det er den mest almindelige type dæk til cykler.

Ulemper:

  1. Større punkteringsrisiko: Dæk med slange er mere modtagelige for punkteringer end tubeless dæk.
  2. Tyngde: Slanger tilføjer ekstra vægt til cyklen.
  3. Mindre optimal dækprofil: Slanger kan begrænse dækprofilen og føre til et mindre optimalt kontaktpunkt mellem dækket og vejen.
  4. Variabelt dæklufttryk: Slanger kan have en tendens til at miste luft over tid, hvilket kan føre til et ujævnt dæklufttryk.

I sidste ende afhænger valget mellem tubeless og dæk med slange af individuelle præferencer og brugsmønster.

 

Råd til opsætning af tubeless

 

Her er nogle tip til at opsætte tubeless på en cykel:

  1. Vælg de rigtige komponenter: Sørg for, at du har de rigtige dæk, fælge og ventiler til din cykel.
  2. Fjern det eksisterende slange: Dette er et skridt, der ofte overses, men det er vigtigt, da en slange kan beskadige tubeless-dækket.
  3. Ren fælgen grundigt: Dette fjerner eventuelle rester af gamle limrester og sørger for, at det nye lim holder godt.
  4. Påfør et tubeless-lim: Dette bruges til at forsegle samlingen mellem dækket og fælgen, så luft ikke kan slippe ud.
  5. Montér dækket på fælgen: Det er vigtigt, at dækket sidder rigtigt på fælgen, så det ikke vrider sig.
  6. Pumpe luft ind i systemet: Brug en cykelpumpe til at pumpe luft ind i systemet. Dette kan tage nogle minutter, men vær tålmodig, indtil du har opnået den ønskede dæktryk.
  7. Kontroller for lækager: Efter at have pumpet luft ind, skal du kontrollere for lækager. Hvis der er lækager, skal du følge trinene igen.

Når du alligevel skal have sat tubeless op på din cykel, så tag da lige at gennemgå din cykel fra A til Z, vi har lavet en lille selvhjælpsguide til dig.

Tilbage til blog

Performance serien