Selvfølgelig, mange ryttere er i dag gået over til tubeless opsætninger, men der er stadig en betydelig andel der fortsat kører med det klassiske slange setup.
Men butylgummi er et fremragende valg til indvendige slanger, da det har positive egenskaber med stødabsorption for holdbarhed og samtidig har lav fugtigheds- og gasgennemtrængelighed for at opretholde det indre tryk.
Butyl indvendig slange Han påpeger, at sorte butyl indvendige slanger er langt den mest almindelige type, der findes på nye cykler, og de kan nemt repareres, hvis de punkterer. Du kan få letvægts butylslanger, tykkere versioner med reduceret risiko for punktering og selvforseglingsslanger, der indeholder en væske, der er designet til automatisk at tætne små huller.
Dog er butyl ikke særlig let, og rullemodstanden er højere end med andre muligheder.
Niveauet af elasticitet i butylgummi er lidt lavere end med nogle andre slangematerialer, hvilket bidrager til øget indre friktion mellem slangen og indersiden af dækket, hvilket har negative effekter på rullemodstanden ved brug i høj ydeevne.
Latex har visse fordele som materiale til indvendige slanger i forhold til butyl.
Da materialet tillader øget fleksibilitet og strækning, mindskes sandsynligheden for, at dækket afbøjes fra vejoverfladens ujævnheder, hvilket resulterer i en generel reduktion af rullemodstanden.
Udover dette øger den naturlige fleksibilitet af latex og den resulterende forbedring af ydeevnen ikke vægten, da latex indvendige slanger typisk vejer lige så meget eller mindre end de letteste ultralyse butyl indvendige slanger.
Den højt elastiske egenskab ved latex er også det, der gør det mindre tilbøjeligt til punkteringer, da materialet ofte strækker sig omkring det punkterende objekt (nagel, glas, torn osv.) i stedet for at blive gennemboret af det.
Er de forkerte indvendige slanger en tidsrøver?
På den negative side holder latex indvendige slanger ikke trykket lige så godt som butylslanger, og det kan være svært at lappe latex, men de er stadig "en nem og overkommelig opgradering for enhver rytter med fokus på ydeevne".
TPU (forkortelse for thermoplastisk polyurethan) indvendige slanger er et langt nyere alternativ. Som materiale har TPU egenskaberne fra både plastik og gummi - formbart som plastik, fleksibelt som gummi. Hvorfor skulle man skifte til TPU?
Dækproducenten Vittoria har lavet deres egen undersøgelse af netop dette emne, og her er hvad deres bulletpoint til at skifte til TPU.
1. Imponerende vægt- og rullemodstandsnedsættelse, samtidig med at punkteringsbeskyttelsen øges
2. Det højt elastiske TPU-materiale forbedrer præstationen til niveauer, der tidligere ikke er nået med hverken butyl eller latex, samtidig med at der opnås en yderligere reduktion af punkteringer, samtidig med at luftretentionen øges.
3. TPU indvendige slanger har evnen til at reducere miljøpåvirkningen under fremstillingen ved at reducere råmaterialet og øge bæredygtigheden ved end-of-life, da de kan genanvendes til andre formål.
4. Kronen brugt pr. watt sparet i rullemodstand er næsten umulig at slå, når man opgraderer til TPU-slanger, især når man sammenligner med butylalternativer.
5. Hvis du er en rytter, der søger det ultimative inden for præstation og sætter pris på simpliciteten og problemfri installation og vedligeholdelse af et slangesystem, så er TPU indvendige slanger sandsynligvis det rigtige valg for dig.
Her er resultatet af netop Vittorias sammenligning af slangetyper.
Tid til at prøve TPU slanger? SÅ har vi dem lige her