Sadeltilt - hvornår er det en fordel

Sadeltilt - hvornår er det en fordel

Kan du indstille din sadel i en skrå position?

Generelt skal din sadel indstilles vandret. Du skal kun ændre dette, hvis du lider af specifikke problemer, og du er sikker på, at din sadelhøjde og setback er korrekte. Har du rygsmerter? I så fald kan næsen på din sadel være for langt fremme.

Har du problemer med hænderne under cykling? En forkert sadelposition, der placerer dig for langt fremme, kan være årsagen. Har du problemer med hænderne under cykling? En forkert sadelposition, der placerer dig for langt fremme, kan være årsagen. Har du problemer med hænderne, håndleddene og skuldrene? Så skal du måske vippe sadlenæsen en smule opad.

Hvilke sadeltilpasninger for hvilke problemer? Når du ikke har problemer under cykling, er det sandsynligt, at alt er indstillet korrekt. Har du et specifikt problem og vil eksperimentere med sædehøjden og sadelpositionen? Her finder du nogle tips til at justere sadelpositionen selv.

Tips til at justere din sadelhøjde og -position

Din sadel er for høj, hvis dine hofter bevæger sig fra side til side, mens du cykler. Dette bliver tydeligt, når du cykler bag nogen.

Når du hæver din sadel, skal du gøre det med små intervaller og ikke med centimeter ad gangen. Begynd med at hæve den med 2 eller 3 millimeter og tag en tur. Når du føler dig komfortabel, kan du prøve at tilføje en millimeter eller 2 mere.

Husk, at din krop vil tilpasse sig næsten enhver position over tid. Noget, der føles lidt akavet i starten, kan føles helt naturligt efter et stykke tid. Tøv ikke med at eksperimentere, men undgå ekstremer!

Bekymrer du dig om din cykelsadel eller alvorlige problemer? Har du alvorlige problemer, eller opnår du ikke de ønskede resultater efter nogle eksperimenter? Så bør du konsultere en professionel. Et bikefit i et sportscenter kan gøre tricket.

Tilbage til blog

Performance serien