Korrekt positionering af klamper

Korrekt positionering af klamper

A-Z guide - Alt du skal vide om klamper og indstillingen af dem.

Hvordan man positionerer og justerer cykelskoens klamper er lige dele videnskab, kunst og personlig præference. Hvis du får en cykelbutik til at installere dine klamper eller gør det selv, er det normalt i stil med "det ser omkring rigtigt ud". Og det kan meget vel være rigtigt for nogle mennesker, men det er lige så sandsynligt at forårsage problemer for andre. At give omhyggelig overvejelse til klampepositionering er vigtigt, fordi det kan påvirke:

Fodtryk – påvirker sensoriske nerver og blodcirkulation. Forkert placering for den enkelte kan bidrage til følelsesløshed, "varme fødder" eller andre ubehageligheder. Muskelrekruttering for at stabilisere foden på pedalen og for at træde pedalen. Accelerationens hastighed, kraftoverførsel, energiforbrug og hastighed af træthed. Stance bredde, det vil sige hvor langt fra hinanden dine fødder er på pedalerne, hvilket kan påvirke pedalehandling og resulterende knæ- og hoftekomfort. Fod-til-knæ-til-hoftejustering og bevægelsesmønster – for bedre eller værre. Principperne for cykelskoens positionering gælder lige meget for alle, der bruger cykelsko og klamper, og for alle versioner af cykling, herunder mountainbike, landevej, grus, triathlon, TT og bane. Der kan dog være overvejelser og begrænsninger for hver version af cykling, afstemt med den type cykel og pedalsystem, der anvendes.

Formålet med cykelskoens positionering

Før vi går ind i detaljerne, lad os træde et skridt tilbage og se på de overordnede mål for klampepositionering:

Kraftoverførsel: Sko og klamper er mellemled til at omdanne biologisk energi til mekanisk energi for at drive cyklen fremad.

Effektivitet i kraftoverførsel: At opnå det ovenstående med god effektivitet for at maksimere mekanisk gevinst og minimere kropsenergibrug, træthed og belastning (de biologiske omkostninger).

Forebyggelse af skader: Cykling er en sport med gentagen bevægelse, hvor bevægelsen i det nedre lem er begrænset af et bækken, der er forankret på en sadel (mest men ikke altid), og fødderne er mekanisk fastgjort til drivlinjen. Disse begrænsninger kan forårsage betændelse, belastning og skade, medmindre kroppen får lov til at fungere inden for acceptable parametre. Derfor er cykelskoens positionering med til at opfylde disse mål: evnen til at drive pedalerne og ikke forvolde skade i processen.

På grund af samspillet mellem det biologiske og det mekaniske kræver korrekt klampepositionering forståelse og vurdering af begge aspekter: kroppen og udstyret.

Kroppen: Klampepositionering bør udføres med mindst noget observation og vurdering af den krop, der vil bære og bruge klamperne. Dette omfatter både cyklistens fodstruktur og bevægelsesmønstre.

Foden: Undersøgelse og overvejelse af cyklistens fod er nødvendig for at fastlægge klampeplacering, da vi gerne vil henvise til fodstrukturen og identificere landmærker på fødderne for at hjælpe med at informere om positioneringen af fødderne.

To nøglelandmærker er de knoglefremspring ved 1. og 5. metatarsal-led (MTJ). 1. MTJ kaldes normalt fodens bold. 5. MTJ er ækvivalenten på lille tå side. Disse vil være mest markante, hvis der også er knyster til stede, men er normalt nemme at se og/eller føle gennem skoene.

Vi vil også gerne observere skråningen fra 1. til 5. MTJ. Den 5. vil være længere tilbage end den 1., men kun lige eller meget? Dette vil påvirke rækkevidden for for-og-tilbagejustering.

Hofte til fodjustering: Vi ønsker at tillade den naturlige justering af kinetisk kæde fra fod til hofte under trådning. Observation af off-bike-holdning og gang kan hjælpe med at give indblik i, hvad personen foretrækker på cyklen med hensyn til fodorientering (lige, hæl ind, hæl ud), stance bredde (smalere eller bredere) og knæsporing mellem hofte og fod (lodret eller vinklet).

Udstyr

Cykel: Den primære påvirkning af cyklen på klampepositionering er bredden af ​​bundbeslaget, som bestemmer vevarmens længde og dermed også vevarmens Q-faktor (se artikel om stancebredde), hvilket kan påvirke behovet for at ændre eller justere den mediale-laterale positionering af klampen.

Når vi går fra landevejscykel til gruscykel til mountainbike til fatbike, bliver bundbeslaget bredere for at rumme en stadig bredere dæk i rammen, og det flytter derfor krankarme og pedaler længere fra hinanden. Dette kan give problemer for cyklister, der er følsomme over for ændringer i stancebredde.

Pedalsystem: Til formålet med denne artikel vil vi henvise til de to store pedalsystemer, der er almindeligt defineret af både køreoverfladen og antallet og mønstret af huller på sålen af ​​skoen til fastgørelse af klamperne:

Landevej og mountainbike klamper 3-hullers landevej og 2-hullers mountainbike klamper.

Landevej: Store klamper med et 3-hullers trekantmønster (bemærk: der er også et 4-hullers rektangulært mønster specifikt til Speedplay klamper, men disse sendes alle med en 3-hullers adapterplade, så du behøver ikke en Speedplay-specifik landevejssål på skoene for at bruge dem.

Mountainbike: Små klamper med et 2-hullers side-ved-side mønster. Normalt vil skoen have en plade med en forreste montering eller bageste monteringsoption, så 4 huller i alt, men kun to bruges.

Hvad med grus? Afhængigt af den forventede grus-terræn vil gruscyklister bruge enten landevejs- eller mountainbike-pedalsystemer. Landevejsstil for at spare vægt og hvis off-bike-tid ikke er planlagt, eller mountainbike-stil til mere ujævnt terræn, støv, mudder eller off-bike vandring.

Hvad med indendørs motion og spinningcykler? De fleste indendørs cykler i fitnesscentre eller spinningklasser har en mountainbike-stil pedal, typisk af en hybridstil, der er flad på den ene side til almindelige gymnastiksko og klik-ind på den anden side til brug med cykelsko. Den bemærkelsesværdige undtagelse er Peloton, som bruger en landevejsspedal (Look Delta).

Som en generalisering tilbyder landevejssystemer mindre justering frem / tilbage, men mere rotationsjustering end mountainbike-systemer, men en større faktor kan være mærket af pedalsystemer og modellen af klampen. For eksempel tilbyder Wahoo Speedplay landevejspedalsystem uafhængige justeringer for frem / tilbage, medial-lateral og rotation. Med Look-stilssystemer (inklusive Look Keo, Look Delta, Shimano SPD-SL, Time RXS, Time Iclic, Garmin Vector og Favero Assioma) kan medial-lateral og rotationjusteringer have interferens, så en justering begrænser rækkevidden af den anden justering. Ikke et problem, indtil det bliver et problem!

Klampe model

De fleste pedalproducenter tilbyder et udvalg af klampemodeller, der adskiller sig i funktion eller justering. Disse forskellige modeller er en almindelig kilde til uvidenhed for nybegyndere, der ikke forstår de funktionelle forskelle. Heller ikke er en rød klamp fra et mærke det samme som en rød klamp fra et andet mærke! Hvis du er i tvivl om, hvilken klampemærke og -model du skal bruge med dine pedaler, så konsulter en cykelbutik, cykelfitter, producenten eller internettet.

Den mest almindelige designforskel mellem modeller er flydområdet (hvor meget frit spil der er for foden at vippe på pedalen), f.eks. Shimano SH 10 (rød), SH 11 (gul), SH 12 (blå); men andre forskelle kan omfatte nemhed ved engagement / adskillelse fra pedalen, f.eks. Shimano SPD mountainbikeklamper SH 51 vs. SH 56; Wahoo Speedplay Standardspændinger vs. Easy Tension eller off-bike-trækkraft (f.eks. Look Keo vs. Look Keo Grip).

Sko

Ikke nemt at se, men skoene er det, du fastgør klamperne til. Ikke åbenlyst for nybegyndercyklister, men ikke alle cykelsko er kompatible med alle cykelsko. Der er 4 brede typer cykelsko baseret på det tilsigtede formål og klampekompatibilitet:

Landevej: 3-hulls klampe monteringsmønster, begrænset ydersål for trækkraft (ofte kun en hælpude).

Mountain: 2 x 2 hullers monteringsmønster, mærkbar ydermønster for trækkraft uden for cyklen.

Indendørs / spinning: 2-hulls mønster, minimal ydermønster.

Hybrid: 3-hulls ydermønster, 2-hulls indvendigt mønster. Kan bruges med landevejs- eller mountainbikeklamper. Nogle landevejssko har faste monteringshuller, og andre har skydere, der øger omfanget af frem-tilbage-justering - hvilket generelt er en god funktion at have.

Store justeringer af cykelskoens klampeposition

Der er 3 store positioneringsjusteringer, der skal overvejes, når du installerer klamper.

Frem / tilbage

Frem / tilbage-positionen defineres af, hvor pedalakslen ligger under foden. De fleste landevejsklamper har en markering på siden, der angiver centerlinjen, hvor akslen effektivt roterer under foden. For mountainbikeklamper er dette gennem midten af klampebolterne.

Historisk set var den generelle retningslinje at indstille klampen, så pedalakslen var under foden bold (1. MTJ), men den generelt accepterede position nu er mere bagud, halvvejs mellem afstanden fra 1. til 5. MTJ. Dette ville blive betragtet som en neutral position, egnet til de fleste ryttere.

Montering af klamperne foran denne MTJ-midlinje vil lette hurtigere accelerationer og øget drejningsmoment på pedalerne, men til en pris af mere kalvemuskulatur for at modvirke drejningsmomentet og stabilisere foden for at overføre kraft til pedalerne. Denne stabiliserende effekt kan fremme mere af en plantar flekseret, tå ned / hæl op trædestil. Dette kan igen drive øget tryk ind i forfoden og kan fremme følelsesløshed eller forværre en Mortons neurom-tilstand.

En foroverklampeposition kan foretrækkes af en cyklist til begivenheder af relativt kort varighed med høje krav til kraft, såsom sporbegivenheder eller kriteriumløb.

En mere bagud position (tættere på 5. MTJ) kan foretrækkes af cyklister, der ønsker at reducere trykket på forfoden eller mindske arbejdsbyrden for ankelstabiliserende muskler i længerevarende begivenheder. Gran Fondo, Century-ryttere, udholdenhedsglas og mountainbikeracers samt langdistancetriatleter er kandidater til en bagud position.

En midtfodposition er en klampeplacering, så midten af klampen og dermed pedalakslen er bag 5. MTJ. Dette placerer trykket bag de primære knoglestrukturer i forfoden og under buen. Der er nogle fortalere for dette, især blandt ultra-distanceatleter, men det anbefales ikke for flertallet af cyklister. Dog er nogle personer meget følsomme over for forfodstryk som følge af typisk klampeplacering og finder smertelindring ved at indstille klamperne i en midtfodposition. Udfordringen ved at gøre dette er, at det typiske sko-klampe-interface ikke tillader så meget bagudbevægelse, derfor ...

Disse er nyttige i situationer, hvor du ønsker at flytte dine klamper længere tilbage, end kombinationen af skomontagehuller og klampe design tillader. Klampeadapterplader er tilgængelige for 3-hulls landevejsklamper, Speedplay-klamper og mountainbikeklamper for at tillade en større rækkevidde af bagud klampeplacering.

Disse er ikke kun til en midtfodposition. Nogle gange er selv en neutral position mellem 1. og 5. MTJ'er ikke mulig. Dette kan skyldes en eller flere faktorer:

Gamle sko-design med forreste klampe monteringshuller. (SIDI er det mest pålidelige eksempel) Fast position monteringshuller, ikke skydere En fod med en lang bue og firkantet forfod, med ikke meget afstand mellem 1. og 5. MTJ'er Medial-lateral

Den medial-laterale justering er en side-til-side-justering, der påvirker din stancebredde på pedalerne. Stancebredde påvirker igen din knæ- og hoftejustering - for bedre eller værre. En stancebredde, der er for bred, kan også få en cyklist til at køre med hælene tættere ind mod rammen i et forsøg på at forsøge at bringe benene under hofterne. Så hvad der ser ud til at være fodabduktion, der kræver mere klamperotation, er faktisk et stancebreddeproblem, der kan løses med en medial fodskift.

Dem, der foretrækker en smal stancebredde eller er på en cykeltype med en bred bundbeslag og bred pedal-Q-faktor, vil måske flytte deres klamper mod ydersiden af skoen, hvilket vil flytte skoen (og fødderne) tættere på rammen. Kontroller, at der stadig er clearance mellem skoen og krankarmen og kædestængerne, såvel som mellem anklerne og krankarmene.

For en bredere stancebredde er der flere muligheder for at flytte enten pedalerne og / eller fødderne længere fra hinanden. Dette inkluderer:

2 mm skiver (indsæt mellem pedal og krankarm) Medial klampeforskydning (klamper ind mod midten = fødder længere ud) Længere pedalaksel (f.eks. Shimano SPD SL + 4 mm; Wahoo Speedplay efter specialbestilling) Klampeadaptere med medial-lateral justering (for øjeblikket kun tilgængelige for Wahoo Speedplay) Pedalforlængere Hvis en cyklist på 3-hulls landevejsklamper (Shimano SPD-SL, Look, Garmin, Favero) kræver meget både medial-lateral justering og klamperotation, er det svært at opnå dette med kun klampejusteringer, da rotationsjusteringen kan spise sidelæns justering op, eller omvendt. I disse situationer skal du håndtere rotationen med klampen og sidelæns med en af ​​modifikationerne ovenfor.

Tidsmærke landevejsklamper er bemærkelsesværdige, fordi de ikke tilbyder medial-lateral justering, men tilbyder to forskellige stancebreddeindstillinger ved at udveksle klamper fra en sko til den anden. Speedplay-klamper tilbyder derimod fremragende uafhængig medial-lateral justering.

De fleste mountainbikeklamper tilbyder en god rækkevidde af medial-lateral justering, men i slutningen af ​​området kan dette gøre det sværere at frigøre fra pedalen, hvis skotreadet binder på pedalen, når du forsøger at frigøre.

Rotation

Passende rotation af klampen er vigtig for at tillade naturlig gangaktion på cyklen. Knæet er ikke en simpel hængselled. Der er en let drejeaktion af underbenet (tibial rotation) under pedalstrøget, og hvis din klampe er roteret for meget eller for lidt, kan det forårsage knæproblemer eller føre til ineffektiv pedalstrøg.

Det er vigtigt at bemærke, at rotation i denne sammenhæng ikke refererer til pedalrotationen (det vil sige, om pedalakslen er niveau med gulvet eller på en vinkel), men snarere rotationen af ​​klampen på skoen.

Generelt set vil flertallet af cyklister foretrække en neutral rotation, hvor klampen er placeret, så den følger linjen af ​​foden og tæerne, når de peger lige fremad. Overdreven indad- eller udadrotation kan føre til belastning på knæet eller anklen.

En metode til at finde ud af, om din klampe er korrekt roteret, er at observere dine fødder i en statisk position og derefter under pedalstrøget. Tag dine cykelsko af, og sid på kanten af ​​en bordplade med fødderne ud over kanten. Mål dit naturlige tå-udseende og derefter observer dette under pedalstrøget. Klampens rotation bør gøre det muligt for dine fødder og knæ at bevæge sig naturligt under pedalstrøget uden at blive tvunget til unaturlige positioner.

Det er dog vigtigt at huske, at alle ikke er ens, og der er nogle cyklister, der måske foretrækker en lille grad af indad- eller udadrotation af klamperne baseret på individuelle anatomiske variationer eller personlige præferencer. En erfaren cykelfitter kan give vejledning og justere rotationen i overensstemmelse hermed.

Medial-lateral justering af klamperne er også relateret til rotationen. Hvis dine klamper er for langt ind mod midten af ​​foden, kan det resultere i, at fødderne vender indad, og rotationen kan øges for at kompensere for dette.

Sammenfatning af justering af cykelskoens klamper Når du foretager justeringer til dine klamper, er det vigtigt at huske på, at små ændringer kan have en stor indvirkning, så det er en god ide at starte med små ændringer og derefter finjustere efter behov. Derudover er det altid en god idé at dokumentere dine justeringer, så du har en reference, hvis du beslutter dig for at eksperimentere yderligere eller vender tilbage til en tidligere indstilling.

Husk også, at det bedste setup for en person ikke nødvendigvis er det bedste for en anden. Din ideelle klampeposition kan variere baseret på din anatomi, cyklistype, komfort og præference. Hvis du oplever vedvarende ubehag, smerter eller problemer med dine fødder, knæ eller hofter, er det en god idé at konsultere en erfaren cykelfitter eller sundhedspersonale for yderligere evaluering og justering.

Det er også værd at bemærke, at cykelskoens klamper ikke er en engangsindstilling. Kroppen ændrer sig over tid, og det kan være nødvendigt at justere klamperne, når du bliver mere erfaren som cyklist, ændrer din cykelform eller oplever ændringer i kroppens anatomi. Regel af tommelfingeren er at genoverveje din klampeposition, hvis du oplever ændringer i komfort, effektivitet eller oplever smerter under eller efter cykling.

Der er ikke en "one-size-fits-all" -metode til klampepositionering, og det kræver ofte en vis grad af eksperimentering og finjustering for at finde det optimale setup for dig. Hvis du er usikker på, hvordan du skal justere dine klamper eller ønsker en professionel vurdering, er det altid en god ide at søge hjælp fra en erfaren cykelfitter, som kan analysere din biomekanik og hjælpe med at finjustere dine klamper for optimal komfort og præstation.

Tilbage til blog

Performance serien