Korrekt indstilling af sadelhøjde - den vigtigste justering

Korrekt indstilling af sadelhøjde - den vigtigste justering

Den korrekte sadelhøjde og sadelposition er afgørende for behagelige og skadesfri ture på din racercykel. Men hvordan ved du, hvilken sadelhøjde der er rigtig for dig? 

Der er forskellige metoder, du kan bruge til at opnå den korrekte sadelhøjde og setback for din racercykel. Vi har nævnt de tre mest populære metoder til at bestemme den korrekte sædehøjde nedenfor. Og vi viser også, hvordan du bestemmer den korrekte setback for din sadel.

Sadelhøjden måles altid med krankarmen pegende nedad og i linje med sadelrøret. Afstanden fra midten af pedalakslen til toppen af din sadel er din sadelhøjde. Sadelhøjden måles altid med krankarmen pegende nedad og i linje med sadelrøret. Afstanden fra midten af pedalakslen til toppen af din sadel er din sædehøjde. Før du ændrer højden på din sadel, bør du måle din nuværende sadelhøjde. Hvis du ændrer indstillingerne, er det altid en god idé at vide, hvor højt eller lavt din sadel var indstillet, inden ændringerne blev foretaget.

Når du måler sadelhøjden, skal du sørge for, at krankarmen peger nedad og er i linje med sadelrøret. Mål derefter fra midten af pedalakslen til toppen af din sadel. Husk altid din sadelhøjde.

Med den korrekte sadelhøjde kan du cykle længere og længere. Og hvem vil ikke gerne det?

Med den korrekte sadelhøjde kan du cykle længere og længere. Og hvem vil ikke gerne det? Hvis din sadel er indstillet for lavt eller for højt, kan det forårsage alle slags problemer, fra smertefulde knæ til problemer med nakke og ryg. Forværres problemerne efter en ændring, eller får du nye problemer? Hvis du kender din tidligere sædehøjde, kan du i det mindste nulstille din sadel til den korrekte sadelhøjde.

Tre metoder til at bestemme sadelhøjden

1. "Heel" metoden

2. 109% metoden

3. Holmes metoden

Hælmetoden

Hælmetoden bruges af mange landevejscyklister til at bestemme sadelhøjden. Dette er en hurtig og nem måde at tjekke, om din sædehøjde er korrekt. Men det er også den mindst præcise metode.

Trin 1 For det første skal du hæve din sadel omtrent til din hofte. For det første skal du hæve din sadel omtrent til din hofte. Stå ved siden af din cykel og hæv sadlen til din hofte.

Trin 2 Sæt dig ned på sadlen og berør pedalen med hælen. Sørg for, at krankarmen, som i øjeblikket understøtter din fod, peger nedad og er i linje med sadelrøret.

Sæt midten af din hæl på midten af din pedal. Sæt midten af din hæl på midten af din pedal.

Trin 3 Sørg for, at krankarmen er i linje med sadelrøret, og stræk dit ben. Hvis du kan strække det let og uden ubehag, er din sadelhøjde korrekt. Sørg for, at krankarmen er i linje med sadelrøret, og stræk dit ben. Hvis du kan strække det let og uden ubehag, er din sædehøjde korrekt. Du er ved den korrekte sadelhøjde, hvis dit ben nu er fuldt strakt. Det betyder, at dit ben er lige, men uden at overstrække dit knæ.

109% metoden

Med 109% metoden får du et meget præcist resultat. Officielt får du derfor et bedre resultat end kun med hælmetoden.

Trin 1 Stå barfodet mod en væg med en ret tyk bog klemt mellem dine ben. Træk bogen opad med kraft, den skal føles lidt ubehagelig.

Vær ikke for forsigtig. Træk den opad med kraft snarere end for lidt! Vær ikke for forsigtig. Træk den opad med kraft snarere end for lidt!

Trin 2 Marker toppen af bogen på væggen. Dette mærke angiver din skridtlængde.

Du skal bruge en solid bog, fordi den kan presses mod væggen med kraft. Du skal bruge en solid bog, fordi den kan presses mod væggen med kraft.

Trin 3 Mål altid afstanden to gange for at være sikker på, at du ikke har begået en fejl. Mål nu afstanden fra mærket til gulvet i millimeter. Dette er din skridtlængde.

Trin 4 Beregning af din ideelle sadelhøjde baseret på din skridtlængde er let. I gennemsnit skal sædehøjden være 109% af din skridtlængde. 

Gang med 1,09, og du kender din korrekte sadelhøjde. Resultatet er din saddelhøjde i millimeter.

Holmes metoden

Den sidste metode til at bestemme din sædehøjde er Holmes metoden. Den er lidt mere præcis, fordi den tager højde for, hvordan du placerer dine fødder på pedalerne. De første to metoder tager ikke højde for det.

Ifølge Holmes metoden skal den ideelle knævinkel være mellem 25 og 35 grader. Denne vinkel er forskellen mellem dit øverste og nedre ben, når din pedal er i sin laveste position. Har du knæproblemer? Så skal værdien være lidt tættere på 25 grader.

Du kan afgøre det selv. Men du skal bruge en rulle eller en rulle og en hjælpsom ven til at filme dig.

Trin 1 Denne vinkel er forskellen mellem dit øverste og nedre ben, når din pedal er i sin laveste position. Kør langsomt. Du skal trods alt kunne stoppe filmen på det rigtige tidspunkt. Monter din cykel på rullen og begynd at køre.

Trin 2 Få nogen til at filme dig fra siden, mens du kører på rullen. Optag i et minut eller lidt længere, så du kan måle flere gange.

Næsten alle smartphones er egnet til at optage en kort film. Næsten alle smartphones er egnet til at optage en kort film.

Trin 3 Se optagelsen og sæt den på pause i det øjeblik, hvor din pedal er i sin laveste position. Brug en vinkelhage til at måle vinklen.

Se filmen sammen, tag en vinkelhage og begynd at måle! Se filmen sammen, tag en vinkelhage og begynd at måle! Er vinklen større end 35 grader? Så skal du hæve din sadel. Er vinklen mindre end 25 grader? Så skal din sadel sænkes lidt.

Tilbage til blog

Performance serien