Gør det selv guide: Bikefit

Gør det selv guide: Bikefit

Et bikefit, om det bliver foretaget af en professionel eller om du gør det selv, vil til en hver tid forbedre komforten på cyklen, om det er på MTB, racer eller på hverdagscyklen. Du vil opleve at du kan cykle længere, hurtigere og smertefrit. Generelt vil din ydeevne forbedres og din køreglæde vil højnes.

Ved et bikefit er der fokus på at få justeret cyklen ud fra de 5 kontaktpunkter, højre og venstre fødder og hænder samt dit bækken.

Ved at følge nedenstående guide kan du komme så tæt på den perfekte indstilling af din cykel, som det teoretisk er muligt. I den sammenhæng er det vigtigt at nævne at vi alle er forskellige, og der kan derfor være justeringer der først kan foretages når du har kørt og der er utallige flere indstillinger der kan foretages, som kræver at et besøg hos en professionel.

Du skal nu gennemgå 7 punkter, og det er vigtigt at du tager dem i den rigtige rækkefølge, for at opnå det bedste resultat.


Værktøj/udstyr: målebånd/tommelstok, vaterpas og en sød hjælper til støtte og evt. fotografering.

1. Sadelhøjde

Når det kommer til indstilling af sadelhøjde er der lige så mange tips & tricks, som der er guides og det gør dem ikke nødvendigvis forkerte. Vi bruger her den teoretiske måde at finde højden på, da den er den mest simple.
Start med at finde din skridthøjde ved at stille dig, uden sko, med let spredte ben, ca. 10 cm mellem fødderne. Tag så vaterpasset og hold det helt oppe mod skidtet og sørg for at det er vandret, mål så fra oversiden af vaterpasset til gulvet.

Den korrekte sadelhøjde findes således: skridthøjde x 1,05 - længden skal være fra toppen af sadlen til pedalen, når den er i bund.

OBS: Ca. halvdelen af alle cykel-overbelastningsskader sker i knæet, så det er vigtigt, at du cykler med den rigtige knæ-vinkel. Den skal ligge på mellem 25 og 35 grader.

Se vores ETO Performance sadelpind her


2. Sadlens hældning

Dette punkt er super nemt og simpelt, da det egentlig mere er et tjek.

Sadlen skal som udgangspunkt altid være vandret. Det kan dog for nogle, specielt mænd, være en fordel at pege den en lille smule nedad, 2-3mm. Mere hældning end det vil gøre at du bliver presset fremad i sadlen, og så kan du sige godnat til dine hænder.


3. Sadel horisontal justering

Start med at sætte sadlen i midten og med det menes der sadlens rails. De fleste sadler har markeringer på rails, som viser hvor langt frem og tilbage sadlen kan sættes, find midten og spænd sadlen fast.
Så er det på med cykelskoene, sæt dig på cyklen, klik i og kør pedalarmene i vandret position. Som du sidder der skal den forreste del af knæskallen lodret flugte med pedalakslen. (her kan den glade hjælper evt. tage et billede) Ryk sadlen frem og tilbage indtil det flugter.

Tip: Har du kraftfuldt tråd og kører derfor med lavere kadence kan du med fordel rykke sadlen 1-2 cm tilbage. Omvendt, hjuler du derudaf, så kan du godt rykke sadlen 1-2 cm frem.


4. Styrets højde

Dette punkt er nok et af de sværeste at beskrive, da du først rigtigt har føling med indstillingen mens du cykler og det derudover også kan have stor betydning om du er ung og spændstig og skal være aerodynamisk eller en moden årgang, som gerne vil sidde lidt mere oprejst for komfortens skyld.
Husk: Du er ikke pro, der er ingen grund til at være mere aerodynamisk for en hver pris.

Styrets højde justerer man ud fra sadelhøjden, man måler altså det drop der er fra oversiden af sadlen og ned toppen af styret.
Hvor stort droppet skal være afhænger i stor grad af hvor høj du er. Jo større en person og cykel, des større forskel kan man have.
Retningslinjer er som følgende:
Cykel str. M el. 54/56 - Professionelle ryttere kører i disse størrelser med et styrdrop på ca. 7-10 cm, mens amatører kører med ca. 5-8 cm. (Str. 57-59 - 6-9cm, Str. 60-62 - 8-11 cm.)

Tip: Større drop betyder mere vægt på hænderne, døjer du derfor med sovende fingre, kan du med stor sandsynlighed afhjælpe dette ved at flytte styret lidt op. Husk kun at hæve en smule ad gangen, ved hjælp af spacers eller ændret vinkel på frempinden, for at ramme det perfekte set-up.


5. Styr horisontal justering

Denne justering er igen en meget personlig sag, og ændres bedst ved at prøve sig frem. Derudover kræver det at du har adgang til forskellige længder frempinde for at kunne teste.
Retningslinjer er som følgende:
Når du sidder afslappet på cyklen, med hænderne på skiftegrebene og let bøjede arme, så skal frempind/styr dække, så du ikke kan se navet på forhjulet. Kan du se det, så er frempinden for kort. Omvendt, skal du strække armene helt ud for at kunne nå grebene, så er frempinden for lang. Prøv dig frem og find en frempind der passer midt imellem.

Tip: Kører du på en str. 60 ramme og har brug for en kort 70mm frempind for at kunne nå styret eller en str. 52 ramme med en 140mm frempind, så har du nok en forkert størrelse ramme og ændring af frempindens længde vil ikke kunne give dig et godt fit.

Se vores ETO Performance frempind her

6. Styr justeres så det er ”lige”

I dag er de fleste styr lavet aerodynamisk, så dette burde være en selvfølge. 
Der er en venlig designer som har tegnet et styr, fået det testet i vindtunnel for at opnå den bedst mulige aerodynamik, så det mindste vi kan gøre, er da lige at sørge for at det sidder lige og ikke peger let opad, så alt designerens hårde arbejde er spildt.
På traditionelle runde styr skal man kigge på området hvor styret bukkes forud til punktet hvor skiftegreb monteres, dette skal være vandret.

Tip: Hvis du har svært ved at holde i bukket på styret, når det er indstillet rigtigt, kan det være at du skal kigge på et styr med et andet "buk" eller "flare" eller er bredere. Zipp har lavet en fantastisk guide som forklare fordele og ulemper her.


7. Skiftegrebenes placering

Skiftegrebene skal sidde lige, altså vandret. Når du allerede har fået indstillet styret korrekt, så er det en smal sag at sætte grebene i lige forlængelse af det vandrette styr.

 

Du er i mål! Tillykke, du har gjort dig selv en enorm tjeneste

 

Selv ved en komplet gennemgang af guiden her, så vil der stadig være justeringer på cyklen som kan laves. Et bikefit ved en professionel er derfor ALTID at foretrække.

Tilbage til blog

Performance serien