Foråret nærmer sig, og det er tid til at gøre din cykel klar til sæsonen. Salt og snavs kan have sat deres præg på cyklen, hvis du har kørt på den i løbet af vinteren, så en grundig gennemgang er nødvendig. Hvis din sommercykel har stået stille siden efteråret, skal den også gøres klar til igen at blive taget i brug. Her er seks tips til at gøre din cykel forårsklar:
-
Værktøj: Før du begynder at gøre din cykel klar til foråret, skal du have det rette værktøj. Du har brug for et sæt værktøj, der passer til cykelvedligeholdelse, hvis du vil foretage små reparationer og udskifte dele. Du kan købe et cykelvedligeholdelsesværktøjssæt, for eksempel Park Tool PK3 Pro, men mindre kan naturligvis også gøre det.
-
Vask og rengøring: En grundig vask og rengøring af cyklen er et afgørende skridt i klargøringen. Fjern alt snavs og skidt, så cyklen ser ud som ny.
-
Udskiftning af cykeldele: Kontroller om der er nogen dele, der er slidte og skal udskiftes. Det kan være bremser, gear eller dæk.
-
Justering: Juster gear, bremser og andre dele, så cyklen fungerer optimalt.
-
Efterspænding: Sørg for, at alle bolte og skruer er spændt ordentligt.
-
Smøring: Smør cyklens kæde, styr og andre bevægelige dele for at sikre glidende bevægelser.
Tip 1: Hvilket værktøj skal du bruge til klargøring af cykel?
Listen over værktøj, du får brug for, afhænger af, hvilke reparationer og justeringer du ønsker at foretage. Det er ikke sikkert, at du har brug for alt værktøjet hver gang.
Cykelklargøring og reparation kræver et visuelt stærkt overblik over cyklens komponenter og deres tilstand. Det kræver også et sæt værktøjer til at fjerne og montere disse komponenter. Værktøjer såsom unbraconøgler, fastnøgler, konusnøgler, momentnøgle, torx skruetrækker eller bits, skruetrækker, kædeadskiller, kædemåler, aftrækkere til krank og kassetter, kabelsaks, dækjern, nippelnøgle, cykelpumpe med manometer og klude til aftørring og polering.
Værktøj til klargøring og cykelreparation
- Børster til vask og rens
- Unbraconøgler
- Fastnøgler
- Konusnøgler
- Moment nøgle
- Torx skruetrækker eller bits
- Skruetrækker
- Kædeadskiller
- Kædemåler
- Aftrækkere til krank og kassetter
- Kabelsaks
- Dækjern
- Nippelnøgle
- Cykelpumpe med manometer
- Klude til aftørring og polering
Først og fremmest er det vigtigt at vaske og rengøre cyklen. Dette gøres bedst med en vandslange og en blanding af vand og sæbe eller en sæbe specielt beregnet til cykler. Kæden og tandhjulene skal også rengøres grundigt, fx ved hjælp af en degreaser og børster. Hvis kassetten er meget beskidt, kan den afmonteres og lægges i blød i degreaser.
Bremser skal rengøres, når hjulene er afmonteret. Hjulene skal også vaskes og aftørres. Alle de vaskede dele skal aftørres grundigt, inden de monteres på cyklen igen.
Tip 2: Grundig vask og rengøring af cyklen
For at klargøre din cykel, bør du begynde med at give den en grundig rengøring. Fjern det værste snavs ved at skylle cyklen med en vandslange. Det er en god idé at montere cyklen i en arbejdsstand eller hænge den op i loftkroge, så det er nemmere at arbejde på den.
Det næste skridt er at rense kæden og tandhjulene. De samler ofte meget snavs og olierester, så start med at rense dem. Kæden kan nemt rengøres med en speciel kæderenser eller en degreaser, der sprøjtes på kæden, kassetten og tandhjulene. Hvis kassetten er meget beskidt, kan den afmonteres for at gøre rengøringen nemmere. Husk at passe på ikke at få sprøjtet diverse produkter på din skiver og kalibre, hvis du kører med skivebremser. Hvis ud alligevel rammer ved siden af, så har vi lavet en lille guide til at afhjælpe hylelyden fra bremserne.
Når du har renset kæden og tandhjulene, kan du begynde at vaske cyklen. Brug en stor balje eller spand med vand og sæbe eller en sæbe specielt beregnet til cykler. Rengør cyklen med en svamp eller børster, der er velegnede til cykelvask, og sørg for at komme ind i alle hulrum og samlinger.
Når du har vasket cyklen, er det tid til at rense bremserne. Hvis du har fælgbremser, skal du også huske at rengøre bremseklodserne grundigt og fjerne evt. urenheder, der har sat sig fast i dem. Når hjulene er afmonteret, er det nemmere at rengøre bremserne.
Efter at have rengjort alle dele, bør du aftørre dem grundigt, så cyklen ser pæn og nyvasket ud.
Tip 3. Gennemgang og udskiftning af cykeldele
Efter at have vasket din cykel, er det vigtigt at gennemgå den for slidtage og skader. Du bør tjekke tandhjul, kassette, kæde og bremser, bremseklodser og kabler, tandhjul, kassette og kæde, alle disse slides over tid og kan være nødt til at blive udskiftet. Du kan bruge en kædemåler til at måle kædens slidtage, hvis den er slidt 0.75%, bør den udskiftes. Bremseklodser og inderkabler skal også tjekkes for slid og udskiftes hvis nødvendigt. Fælgbremser skal fungere optimalt uden mislyde, og bremserne skal slippe fælgen straks efter du slipper bremsegrebet.
Inderkabler kan nemt udskiftes med nye og koster under 50 kr. for et sæt. Husk at trække en snor eller det nye kabel med igennem yder kablerne når du trækker det gamle kabel ud, hvis du har skjult kabelføring. Kablerne indføres typisk fra bremsegrebet og trækkes igennem yderkablerne ned til bremserne.
For at sikre en optimal køreoplevelse på din racercykel, skal du kontrollere både dæk og dæktryk samt bevægelige dele som krank, styrfitting, nav og pedaler.
Dæk og dæktryk
Når det gælder dækkene, skal du undersøge slidbanen for tegn på nedslidning. Du kan anvende en slidindikator, som typisk er en mindre fordybning i gummiet på dækket, for at vurdere dækkene. Hvis dækket er nedslidt og slidindikatoren er væk, er det tid til at udskifte dækket. Du skal også tjekke dækkene for større revner og fjerne småsten, der kan sidde fast og føre til punkteringer.
For at opnå en optimal oplevelse, er det vigtigt at dæktrykket er i orden. Det anbefalede dæktryk til racercykler er typisk mellem 7-8 bar (100-115 Psi). Med korrekt dæktryk får du bedre greb i vejbanen, reducerer risikoen for punkteringer og opnår en mindre rullemodstand. Vær her altid opmærksom på producentens henvisninger på siden af dækket.
Når det gælder bevægelige dele, skal du kontrollere for slør, der kan være tegn på nedslidning. Du skal tjekke kranken ved at trække/trykke pedalerne, styrfittingen ved at presse cyklen fremad og baghjulsnavnet ved at vrikke hjulene. Pedalerne skal smøres regelmæssigt for at forlænge deres levetid, og du skal tjekke dem for evt. slør ved at vride dem i forskellige retninger.
Kører du tubeless kan du med fordel hive dækkene af og fjerne størknet væske, for at spare noget vægt. Ellers så sørg i hvert fald for at få påfyldt lidt frisk tubeless væske så der altid er lidt, hvis du skulle være uheldig.
Vi har lavet lille guide til vælge mellem tubeless og clincher, samt lidt tips og tricks til montering af tubeless.
Geargruppe
For at sikre, at dine gear fungerer optimalt, er det vigtigt at kontrollere, justere eller skifte de relevante dele.
Undersøg for- og bagskiftere for eventuelle tegn på slitage på pully hjul og skiftegreb, at alle fjederbelastede dele kan bevæge sig frit. I tilfælde af meget snavs kan bagskifteren være årsag til "sløvt" gearskift, hvilket kan resultere i, at det er nødvendigt at afmontere og rense denne grundigt og eventuelt adskille den.
Hvis du overvejer at adskille bagskifteren, skal du undersøge, hvordan du samler den igen. Dette kan kræve specialværktøj, da der ofte er indvendige fjedre, som kan være svære at montere korrekt.
Hvis både for- og bagskifterne ser ud til at fungere normalt, skal gearene gennemgås og justeres efter behov. Skift igennem alle gearene på både stor og lille klinge og justér dem med justérskruen på bagskifteren. Du bør være i stand til at skifte mellem gearene hurtigt i begge retninger.
Hvis du kører med elektroniske gear, skal gearene justeres med hjælp fra manualen til din geargruppe.
Tjek om din cykel stadig fitter dig
Mens du er i gang med at gennemgå din cykel, så hop lige op på den og tjek om den stadig fitter dig. Hvis du f.eks. har tabt dig siden du fik sat din cykel op så kan det være at cyklen ikke længere står rigtigt, eller er du begyndt at træne mere så du sidder sammenkrøllet på cyklen flere timer om ugen, og ikke lige har haft strukket ud, det hele kan medvirke til at din cykel skal have et tjek. Brug evt. vores guide til hjemme-bikefit. Hvis du har problemer med ømme muskler og måske endda kan mærke at dine ben føles tungere længere end de plejer, så prøv at tage et kig på 5 super simple stræk du kan lave efter en træningstur.
Tip 4. Efterspænding
Efter du har gennemgået og justeret din cykel, er det næste skridt i klargøringen at efterspænde alle bolte og møtrikker. Det er vigtigt at sikre, at skruer på en racercykel er spændt med det korrekte moment, da overspænding kan resultere i beskadigelse af gevind og bolte. Specielt gældende for carbondele er det ekstra vigtigt ikke at overspænde da delene kan knække, så vær opmærksom på at følge producentens henvisninger.
Se fx. vores Performance serie hvor der er henvisning til moment
For at undgå at bolte ruster fast, kan du overveje at give dem en smule smøremiddel, når du monterer dem. På denne måde bliver det nemmere at løsne dem ved en senere lejlighed.
Nedenfor er et liste over værktøj, du sandsynligvis vil have brug for til efterspænding:
- Umbraco i størrelserne 4, 5 og 6 mm
- Fastnøgler i størrelserne 8, 10, 13 og 15 mm
- Torx 20 og 25.
- Momentnøgle
Tip 5. Smøring efter klargøring af cykel
Efter den omhyggelige vask og rengøring, har du fjernet meget af den eksisterende smøring fra cyklens bevægelige dele, og det er nu nødvendigt at genopfriske dem.
For at opretholde optimal funktion, bør kæden kun smøres i området mellem rullerne, det vil sige den del af kæden, der er i kontakt med tandhjulene.
For at smøre kæden, kan du med fordel dreje pedalerne, mens du drypper kædeolie på rullerne på indersiden af kæden lige før bagskifteren. På denne måde vil olie blive fordelt over hele kæden. Lad olien trække ind, inden du bruger cyklen igen, og tør overskydende olie af med en klud før din næste tur.
Andre bevægelige dele, såsom for- og bagskiftere, bremser, pedaler og krank, bør også få et dryp med olie.
Tip 6. Aftørring og polering
For at fuldføre klargøringen af din cykel, skal du endelig aftørre dine evt. olierede og beskidte fingre. Hvis du ønsker at cyklen skal være helt "lirens" og glitrende, kan du overveje at anvende en cykelpolish på stellet. Dette vil give cyklen beskyttelse mod skidt og snavs, samtidig med at det holder den flot og ren i længere tid.